زندگینامه حسن ناهید

حسن ناهید یكی دیگر از " نی نوازان " خوب و با ارزشی است كه به سال 1322 در شهر كویری كرمان متولد شد و از سن 10 سالگی به موسیقی علاقمند گردید و با تهیه یك فلوت به نواختن این ساز بادی مراحل اول موسیقی را نزد خود شروع كرد .

حسن ناهید ، پس از چندی كه صدای " نی " استاد حسن كسایی را از رادیو شنید به اصفهان نزد ایشان رفت و از محضر وی استفاده های بسیار برد سپس به شیراز می رود  و در این شهر كه مشغول تحصیل نیز می شود تا سال پنجم متوسطه بدون نت نزد خود تمرین می كند و پس از چندی در اردوی رامسر در مسابقه یی كه بین دانش آموزان سراسر كشور برگزار شده بود ، آقای محمد میر نقیبی ، هنرمند شایسته " گلها " وی را برنده اول مسابقه اعلام می دارد و آینده نیز نشان داد كه انتخابی شایسته و به جا از طرف ایشان بوده است .

پس از چندی حسن ناهید ، به فرهنگ و هنر دعوت می شود و در اركستر های متعدد این اداره ، همكاری خود را آغاز می نماید ، در همین دوران مدت ها جهت تعلیم " نت " نزد آقای حسین دهلوی به فراگیری می پردازد و به عنوان هنر آموز " نی " هنرستان عالی موسیقی ملی مشغول تدریس می گردد.

مهدی مفتاح كه برای تشكیل اركستری بنام درویش در رادیو دعوت شد از ایشان هم برای همكاری با این اركستر دعوت می نماید ، سپس برای شركت در اركستر رودكی كه از آقایان : ابراهیم منصوری ، حبیب الله بدیعی ، علی تجویدی ، احمد عبادی ، ورزنده ، اصغر بهاری و فرهاد فخرالدینی تشكیل شده بود دعوت می شود و با این اركستر همكاری می نماید . در سال 1341 توسط استاد حسین قوامی به برنامه " گلها " دعوت می شود و همكاری خود را در این برنامه آغاز نموده و در فرهنگ و هنر نیز با اركستر استاد فرامرز پایور شركت می نماید كه بیست سال این همكاری ادامه می یابد و از پایور نیز كسب فیض می نماید به طوری كه خودش می گوید : " تحت تاثیر نوازندگی آقای پایور هستم و به نوازندگی آقای مهندس همایون خرم نیز عشق می ورزم " حسن ناهید در اركستری كه با همكاری آقایان : اسدالله ملك ، منوچهر جهانبگلو ، فرهنگ شریف ، محمودی خوانساری و عده یی دیگر برنامه یی به نام " نوایی از موسیقی ملی " ترتیب یافته بود شركت داشت و سلیست بسیاری از این برنامه ها بود .

حسن ناهید انسانی دوست داشتنی ، هنرمند و صمیمی می باشد ولی افسوس كه سعادت نصیب بنده نشد در مدت چند سالی كه از عمرم برای نوشتن این كتاب صرف كردم ، بتوانم از محضرش كسب فیض زیادی ببرم . زیرا نگارنده برای تهیه " بیوگرافی و عكس " ایشان دوباره از تهران به شیراز محل اقامت ایشان مسافرت كردم و بارها به مركز حفظ و اشاعه موسیقی سنتی مراجعه نمودم تا توانستم شرح مختصری از وی بنویسم ولی عاقبت عكس از ایشان به دست نیاوردم تا این كه یكی از دوستان عكس ایشان را در اختیارم نهاد و مرا از این مشكل رهانید .

حسن ناهید برای شناساندن موسیقی سنتی و اصیل ایران ، مسافرت هایی همراه با خوانندگان به نامی مثل آقایان : حسین قوامی ، محمد رضا شجریان ، محمود محمودی خوانساری و عبدالوهاب شهیدی به كشورهای : تركیه ، بلغارستان ، یوگسلاوی ، ایتالیا ، فرانسه ، بلژیك ، هلند ، آلمان ، اتریش نموده است و در برنامه هایی تحت عنوان كنسرت سازهای ملی ایران شركت كرده است .


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






برچسب‌ها:

تاريخ : شنبه 12 مهر 1393برچسب:زندگینامه حسن ناهید, | 15:49 | نویسنده : pouyapourmohsen |